Soal jawab pasal CGPA
1. Apa CGPA minima yang patut dijadikan sasaran?
CGPA 3.0 sebab itu syarat minima untuk memohon sambung pengajian level Master di banyak universiti.
2. Berapa ramai pelajar universiti yang dapat CGPA 3.0 dan ke atas?
Pelajar UPSI: 99%
UPM: 79%
UTM: 76%
UKM: 72%
UnisZa dan UUM: 69%
UiTM: 65%
3. Apa antara sebab pelajar payah nak dapat CGPA tinggi?
Ada dua sebab. Pertama, pelajar sendiri. Kalau malas-malas gitu, memang payahlah nak dapat CGPA tinggi. Tapi, ada kemungkinan kedua iaitu sistem. Contohnya sistem tu menghalang atau discourage pensyarah daripada bagi markah tinggi.
Ada kawan saya cerita pasal pensyarah yang rajin daripada universiti lain dekat Uganda sana. Dia kerap buat kelas tambahan. Sebelum peperiksaan, dia buat exam workshop beberapa kali untuk membincangkan soalan exam tahun terdahulu dan kesilapan lazim pelajar. Tentunya pemahaman pelajar meningkat banyak dan result jadi elok.
Masalahnya, terlalu elok. Sampai setengah kelas dapat A dan A minus. Pensyarah tu akan disoal siasat.
'Kenapa kelas kau ramai A?'
'Mesti kau lembut sangat waktu marking.'
'Kami akan lantik pensyarah-pensyarah lain untuk mark semula paper kau. Takut kau lembut sangat waktu marking.'
Bila keadaannya begini, pensyarah tu akan rasa bosan dan macam takde orang appreciate dia kecuali students. Tujuan buat kerja kerana Allah tapi jadi letih bila asyik disiasat.
Akhirnya, pensyarah tu berhenti buat exam workshop, kelas tambahan dan sebagainya. Markah budak-budak pun jadi normal dan rendah semula.
Begitulah kisahnya. Wassalam
1. Apa CGPA minima yang patut dijadikan sasaran?
CGPA 3.0 sebab itu syarat minima untuk memohon sambung pengajian level Master di banyak universiti.
2. Berapa ramai pelajar universiti yang dapat CGPA 3.0 dan ke atas?
Pelajar UPSI: 99%
UPM: 79%
UTM: 76%
UKM: 72%
UnisZa dan UUM: 69%
UiTM: 65%
3. Apa antara sebab pelajar payah nak dapat CGPA tinggi?
Ada dua sebab. Pertama, pelajar sendiri. Kalau malas-malas gitu, memang payahlah nak dapat CGPA tinggi. Tapi, ada kemungkinan kedua iaitu sistem. Contohnya sistem tu menghalang atau discourage pensyarah daripada bagi markah tinggi.
Ada kawan saya cerita pasal pensyarah yang rajin daripada universiti lain dekat Uganda sana. Dia kerap buat kelas tambahan. Sebelum peperiksaan, dia buat exam workshop beberapa kali untuk membincangkan soalan exam tahun terdahulu dan kesilapan lazim pelajar. Tentunya pemahaman pelajar meningkat banyak dan result jadi elok.
Masalahnya, terlalu elok. Sampai setengah kelas dapat A dan A minus. Pensyarah tu akan disoal siasat.
'Kenapa kelas kau ramai A?'
'Mesti kau lembut sangat waktu marking.'
'Kami akan lantik pensyarah-pensyarah lain untuk mark semula paper kau. Takut kau lembut sangat waktu marking.'
Bila keadaannya begini, pensyarah tu akan rasa bosan dan macam takde orang appreciate dia kecuali students. Tujuan buat kerja kerana Allah tapi jadi letih bila asyik disiasat.
Akhirnya, pensyarah tu berhenti buat exam workshop, kelas tambahan dan sebagainya. Markah budak-budak pun jadi normal dan rendah semula.
Begitulah kisahnya. Wassalam
No comments:
Post a Comment